Begijnendijk start begin augustus met de grootste werf van de komende jaren

Begijnendijk maakt werk van nieuwe riolering in de Kleinesteenweg, Kortestraat, Saffraanberg en een stukje Puttestraat.

Tegelijk worden alle nutsleidingen vernieuwd en ondergronds gebracht en wordt er uiteraard ook een nieuw wegdek voorzien. De Kleinesteenweg die nu nog in betonbaan is uitgevoerd zal heraangelegd worden als een asfaltbaan. De andere straten waren al in asfalt.

Schepen van openbare werken David Dupont: “Asfalt is iets onderhoudsintensiever, maar het heeft het voordeel dat het minder geluidsoverlast geeft dan beton. Ook voor fietsers is asfalt veel aangenamer dan beton.”

De werken worden opgedeeld in 3 fases:

Fase 1 is het bouwrijp maken. Deze fase begint de 2de week van augustus en duurt maar een week. In die periode worden de fietspaden opgebroken zodat de nutsmaatschappijen kunnen starten.

Fase 2 begint eind augustus en duurt ongeveer 4 maanden. In deze fase gaan de nutsmaatschappijen aan de slag en brengen zij al de leidingen ondergronds. Oude buizen van de waterleiding worden hierbij bijvoorbeeld vernieuwd (Begijnendijk had al veel te kampen met bruin water), maar ook het elektriciteitsnet wordt verzwaard om beter bestand te zijn tegen grotere toekomstige verbruiken (elektrische wagens) of om beter de stroom van zonnepanelen te kunnen verwerken.

Fase 3 begint in december 2023 en duurt tot eind volgend jaar. In deze fase wordt de volledige rijbaan opgebroken en wordt de nieuwe riolering gelegd. De Raam, Puttestraat en Kortestraat worden het eerst aangepakt. Daarna volgt de Kleinesteenweg en als slot komt de Saffraanberg. Fietsers en voetgangers nemen gedurende de ganse duurtijd van de werken best de Kerkstraat als omleiding.

Omleiding: Voor gemotoriseerd verkeer zal in fase 1+2 de Kleinesteenweg alleen nog open zijn in de richting van de Liersesteenweg (N10).

Het gemotoriseerd verkeer dat van de N10 komt in de richting van het centrum moet dan via de Kerkstraat rijden. Vanaf fase 3 wordt al het verkeer uit de werfzone geweerd en loopt de omleiding, ook voor gemotoriseerd verkeer in 2 richtingen door de Kerkstraat.

Schepen David Dupont: “We zijn tevreden dat dit project eindelijk van start kan gaan. Het heeft er al een heel lang traject op zitten, maar nu is het tijd om echt iets te gaan doen. De fietspaden zijn versleten, het wegdek is aan vervanging toe en het is een belangrijke stap in het wegwerken van onze rioleringsachterstand.

Vooral de natuurgebied De Raam zal voordeel halen uit de gescheiden riolering, want dit krijgt nu nog redelijk wat vuilvracht te verwerken.”